Reactie Vervoerplannen MRDH voor de dienstregeling van 2026

De fractie van CDA Westland heeft zich gebogen over het Vervoerplan EBS Haaglanden Streek met daarin de voorlopige dienstregeling van 2026. Naar aanleiding hiervan hebben wij enig commentaar dat wij graag opgenomen zien worden in de reactie van Gemeente Westland richting de MRDH.

1. Lijn 455 = ’s Gravenzande – Naaldwijk:
Lijn 455 is met een gemiddeld aantal instappers van 6219 de drukste lijn van de gehele concessie! Een veel voorkomende klacht is dan ook dat in de ochtendspits de bezetting te hoog is. Hiervoor rijdt EBS inmiddels in de spits 6 keer per uur, echter wordt ’s Gravenzande hierbuiten gelaten. De frequentie van lijn 455 tussen ’s Gravenzande en Naaldwijk blijft namelijk opnieuw op 2 keer per uur voor de hele dag.

Voor het tweede jaar op rij kaarten wij dit dan ook aan. ’s Gravenzande is onze grootste kern en kent naast lijn 31 geen andere busverbinding. Dit houdt in dat je in het grootste Westlandse dorp minimaal 30 min moet wachten, met het gevaar dat dit oploopt naar een uur, om in Naaldwijk te komen of een overstap te maken naar Delft (Ziekenhuis), andere Westlandse dorpen of richting Rijswijk/Zoetermeer. Lijn 31 (Den Haag - metro HvH) verlicht deze vraag niet, aangezien dit een andere doelgroep bedient. Daarnaast zouden de bezettingscijfers geen verhoging van frequentie vereisen, maar dit is natuurlijk een kip-ei verhaal. Weinig aanbod leidt tot het vermijden van het gebruik

Het lijkt ons dan niet meer dan redelijk dat ook hier de frequentie omhoog gaat, om te beginnen in de spits. Dit om te voorkomen dat inwoners in ’s Gravenzande grote vertraging oplopen in hun woon-werk verbinding. Wij zien dan ook graag het aandringen door de gemeente op een minimale verhoging naar 3 keer per uur over de dag en 4 keer per uur in de spits voor de lijn 455 tussen ’s Gravenzande en Naaldwijk.

2. Lijn 30
Lijn 30 is een belangrijke lijn voor met name Kwintsheul en Wateringen. Afgelopen jaar kende deze lijn veel drukte en niet altijd optimale aansluiting op treinen in Rijswijk. Dat tweede lijkt te zijn verholpen met de plannen van NS om de sprinter in Rijswijk 6x per uur te laten gaan. Wat betreft de drukte kan in 2025 "mogelijk" een gelede (verlengde) bus ingezet worden en nog meer groot materieel wanneer een ander project in Delft klaar is.

Als CDA zien wij graag dat er naar het Westland iets meer zekerheid komt wat betreft groot materiaal op deze drukke lijn. Aangezien deze lijn voor enkele dorpen een essentiële functie heeft, vragen wij het college te pleiten voor de garantie dat in de spits minimaal 1 a 2 ritten van de 4 met deze gelede bussen zijn.

3. Lijn 34
Lijn 34 is de lijn tussen Monster - Naaldwijk - Maassluis. Vorig jaar zijn hier extra haltes aan toegevoegd rond de Naaldwijkse sportparken, wat een succesvolle aanpassing is geweest. Deze lijn rijdt echter in het nieuwe Vervoerplan opnieuw niet meer na 21.00 uur. Wanneer wij als Gemeente sportend Westland willen aanmoedigen om het OV te pakken of sportend Westland dat verplicht is OV te pakken willen ondersteunen, moeten we pleiten dat ook na 21.00 uur lijn 34 minimaal 1 keer per uur voorrijdt. Naast sportend Westland is dit natuurlijk ook van belang voor de bereikbaarheid van Monster, Naaldwijk en met name Maasdijk, die anders na dit tijdstip niet meer kunnen rekenen op het OV in het Westland.

4. HTM: Doortrekken lijn 21 Wateringen Noord
In het verleden heeft de fractie van CDA Westland aandacht gevraagd voor het doortrekken van lijn 21 naar Wateringen. Voorkeur van HTM was om dit een via een ontsluiting dichter tegen de Ambachtsweg aan te realiseren. Inmiddels zijn de plannen van Wateringen-Noord in voorbereiding, en lijkt deze ontsluiting westelijker te verlopen.
Het is een buitenkans om deze ontsluiting vroeg in het plan te realiseren en met HTM in gesprek te gaan om lijn 21 verder door te trekken verder door Wateringen heen; deze lijn gaat immers naam belangrijke punten zoals het strand, het revalidatiecentrum en het Haga Ziekenhuis.

Wanneer deze lijn verder rijdt tot einde Dorpskade, kunnen passagiers overstappen bij eindhalte tram 16/17, alsmede bus 30, waardoor het nog aantrekkelijk is om het OV te nemen in het gebied Wateringen/ Den Haag Zuid.

5. Nachtelijke bereikbaarheid Westland
Op dit moment is het Westland tussen grofweg 01.00 en 06.00 uur niet te bereiken met het OV. Het Vervoerplan gaat daar opnieuw niet op in en tot op heden rijdt enkel HTM met een nachtbus tot aan de rand van het Westland. Dit biedt dan ook totaal geen zekerheid voor de nachtelijke bereikbaarheid van het Westland en laat het ons in een afhankelijke positie.
Westland is met zijn 110.000+ inwoners een grote gemeente, en zeker ook binnen het MRDH. Daarnaast kent het Westland in het weekend beperkte uitgaansmogelijkheden. Hiervoor trekken veel inwoners in het weekend naar onze buurgemeenten, echter zijn zij hier altijd gebonden aan beperkte reismogelijkheden van het OV.

Wij zien dan ook graag terug dat de Gemeente Westland een oproep doet aan MRDH en actief lobbyt bij aan EBS voor het opzetten van een nachtelijke busverbinding, beginnend voor in het weekend. Deze oproep zou direct aan EBS kunnen, aangezien Westland voor haar nachtelijke bereikbaarheid zou moeten streven niet volledig afhankelijk te zijn van buurgemeenten.
Een mogelijkheid zou wat ons betreft een nachtbus zijn die 1 keer per uur rijdt vergelijkbaar aan buslijn 456. Hiermee worden Den Haag, Rotterdam en Westland haar centrale kern Naaldwijk aangedaan, vanuit waar mensen zichzelf kunnen verplaatsen naar andere kernen. Wanneer hier veel vraag naar is kan mogelijk uitgebreid worden om ook andere kernen als Poeldijk en Honselersdijk aan te rijden. Binnen de concessie is het oprichten van een nieuwe lijn of uitbreiding daarvan ook mogelijk.

 

Met deze kritiek hopen wij de bereikbaarheid van het Westland met het OV een stuk te verbeteren. Het vervolg bestaat uit een gebundelde reactie van Gemeente Westland aan de MRDH, die samen met EBS en HTM beoordeelt hoe de definitieve dienstregeling voor 2026 eruit komt te zien. Wij hopen dat onze punten hierin worden meegenomen, aangezien wij onze kritiek als haalbaar beschouwen. Wordt vervolgd!

Daarnaast kunt u zelf ook nog tot 16 mei 2025 reageren op de Vervoerplannen van de MRDH. Deze kunt u vinden op de site van de MRDH. Uw reactie kunt u vervolgens wenden aan de Gemeente Westland, via = info@gemeentewestland.nl

Busstation Verdilaan

Terug naar nieuws

Onze mensen

Dennis Chafiâ

Raadslid

Don van Geest

Fractiemedewerker